מערכת סולארית עסקית – הופכים את גג העסק לרווחי

האם ידעתם שגג העסק שלכם יכול להיות הרבה יותר מסתם מחסה לגשם ופגעי מזג האוויר? בעידן שבו עלויות האנרגיה גואות, והדאגה לסביבה הופכת לעניין מרכזי, מערכת סולארית עסקית הפכה להשקעה חכמה הממנפת את השטח העצום והבלתי מנוצל הזה לייצור הכנסות.

מערכת סולארית על גג העסק יכולה לחתוך באופן משמעותי את חשבון החשמל החודשי, להפחית את התלות בחברת החשמל, וליצור לעסק תדמית ירוקה ואחראית. במאמר המקיף הזה, נצלול לכל ההיבטים של אנרגיה סולארית לעסקים וניווכח איך להפוך את גג העסק שלכם למקור רווחי.

טכנולוגיה ומושגי יסוד

איך עובדת מערכת סולארית לעסקים?

בלב מערכת סולארית עסקית עומדים פאנלים סולאריים (הידועים גם בשם פאנלים פוטו-וולטאים) המורכבים מתאי סיליקון. כאשר אור השמש פוגע בפאנל, הוא יוצר זרם חשמלי ישר (DC). זרם זה עובר למכשיר הנקרא ממיר (אינוורטר) שתפקידו להפוך את זרם ה-DC לזרם חילופין (AC) – הסוג הרגיל שבו משתמשים כל מכשירי החשמל בבית ובעסק.

מכאן, החשמל הסולארי שנוצר מוזן לרשת החשמל של העסק, ומשמש לצריכה במקום החשמל המגיע מספקית החשמל הרגילה. אם המערכת שלכם מייצרת יותר חשמל ממה שאתם צורכים בזמן נתון, העודפים נמכרים לחברת החשמל.

סוגי פאנלים סולאריים ומחירים

ישנם מספר סוגים של פאנלים סולאריים הנבדלים בטכנולוגיה, יעילות, ומחיר. הנפוצים ביותר בשוק הם:

  1. פאנלים מונוקריסטליניים: עשויים מסיליקון טהור, בעלי יעילות גבוהה אך גם היקרים ביותר.
  2. פאנלים פוליקריסטליניים: עשויים מסיליקון ממוחזר, יעילים פחות אבל זולים משמעותית.
  3. פאנלים סרט דק: פחות נפוצים, יעילים פחות, אך גמישים ודקים יותר.

הבחירה בסוג הפאנל תלויה בגודל הגג הזמין, התקציב, ודרישות היעילות של העסק. מחיר פאנל סולארי ממוצע בישראל נע בין 500-700 ש”ח לפאנל.

היתרונות הכלכליים במספרים

חיסכון דרמטי בעלויות חשמל

אחד היתרונות הגדולים ביותר של מערכת סולארית הוא הפחתה דרסטית של הוצאות החשמל העסקיות. בעסקים רבים, החשמל מהווה נתח נכבד בהוצאות התפעוליות, והתקנת מערכת סולארית יכולה לקצץ בעלויות אלו באחוזים משמעותיים – בין 40% ל-80%, ואף יותר מכך בתנאים אופטימליים.

בנוסף לחיסכון הנובע מייצור חשמל עצמי, מערכת סולארית יכולה להפחית את דמי השימוש ברשת החשמל ובחיוב החשמל לפי תעריפים שונים לאורך היום (תעו"ז).

תשואה גבוהה על ההשקעה (ROI)

מערכת סולארית עסקית היא לא רק דרך לחסוך כסף, היא גם השקעה פיננסית אטרקטיבית. על פי נתונים עדכניים, התשואה השנתית הממוצעת על השקעה במערכת סולארית עסקית בישראל יכולה לנוע בין 10% ל-15%, ואפילו לעבור זאת. זה נתון גבוה בהשוואה להשקעות חלופיות רבות בשוק. חשוב לזכור שמשך ההחזר על ההשקעה תלוי בגודל המערכת, תעריפי החשמל החלים על העסק, וכמובן עלות ההתקנה.

הטבות מס?

רשות המיסים מעודדת אנרגיה מתחדשת ומעניקה הטבות מס שונות לעסקים שמתקינים מערכות סולאריות. הטבות אלו עשויות לכלול פחת מואץ על עיקר ההשקעה, ניכוי מס הכנסה על העלויות ועל הרווחים ממכירת חשמל עודף, והטבות נוספות. מומלץ כמובן להיוועץ ברואה חשבון או יועץ מס כדי לקבל תמונה מלאה על ההטבות הזמינות ורלוונטיות לעסק שלכם.

רווחים סביבתיים

הפחתת פליטת גזי חממה

אחד הדברים החשובים ביותר בהשקעה במערכת סולארית הוא התרומה למאבק במשבר האקלים. ייצור חשמל מאנרגיית השמש מפחית באופן ניכר את טביעת הרגל הפחמנית של העסק, זאת מאחר והוא מחליף את השימוש בדלקים פוסיליים מזהמים כמו פחם וגז, המשמשים בתחנות כוח מסורתיות.

להמחשה, נתוני משרד האנרגיה בישראל מעריכים כי מערכת סולארית בינונית יכולה לצמצם את פליטת גזי החממה בשיעור האקוויוולנטי לנטיעת מאות עצים!

תדמית אקולוגית וחברתית

בעלי עסקים וצרכנים כאחד נמשכים יותר ויותר לחברות שפועלות להפחתת ההשפעה הסביבתית שלהן. התקנת מערכת סולארית משדרת לעולם (וללקוחות שלכם) שהעסק שלכם אכפתי, אחראי, ושם את הקיימות בראש סדר העדיפויות. בכך, אתם לא רק דואגים לעתיד כדור הארץ, אלא גם מגדילים את האטרקטיביות העסקית שלכם בשוק המודע לסביבה.

תרומה למאגר האנרגיה הירוקה

מעבר לצמצום הפליטות האישיות שלכם, על ידי התקנת מערכת סולארית אתם למעשה תורמים להגדלת היצע החשמל הנקי במדינה כולה. ככל שיגדל השימוש באנרגיה סולארית, כך תפחת התלות שלנו במקורות אנרגיה מזהמים ונוכל להתקרב ליעד של משק אנרגיה נקי ובטוח יותר עבור הדורות הבאים.

תהליך התקנת מערכת סולארית עסקית 

שלב התכנון

השלב הראשוני והקריטי הוא תכנון מפורט שייקח בחשבון מספר גורמים:

  • הערכת התאמת הגג: לא כל גג מתאים למערכת סולארית. מתקין סולארי מקצועי יבצע בדיקה מקיפה של הגג שלכם כולל גודל השטח הפנוי, כיוון הגג, נטייה, ונוכחות הצללות שעלולות להפחית את תפוקת המערכת.
  • צריכת החשמל של העסק: אפיון מדויק של צריכת החשמל של העסק לאורך חודשי השנה ותעריפי התשלום שלכם יעזרו לתכנן את הגודל והעוצמה הנדרשים מהמערכת כדי שהיא תתאים למטרות שלכם, בין אם זה חיסכון מקסימלי או כיסוי מלא של צריכת החשמל.
  • ניתוח כדאיות מקדים: כדאי לבצע ניתוח כלכלי מוקדם בהתבסס על ההערכה הראשונית כדי לוודא שההשקעה משתלמת, ולקבל הערכה לגבי טווח החזר ההשקעה (ROI) הצפוי.

היתרי בנייה ואישורים

כמו כל עבודת בנייה או שינוי משמעותי במבנה, התקנת מערכת סולארית לעסקים דורשת היתרים מהרשויות ואישורים מחברת החשמל. מדובר על תהליכים בירוקרטיים שלעיתים עלולים להתארך, ולכן מומלץ להתחיל אותם מוקדם ככל האפשר.

ההיתרים והאישורים הספציפיים ידרשו פירוט של מרכיבי המערכת, תכנית בינוי, ובדיקות בטיחות בתום ההתקנה. חלק מהרשויות המקומיות מעודדות התקנת מערכות סולאריות ומקלות על התהליך.

התקנה פיזית וחיבור

לאחר קבלת כל האישורים הנדרשים, מגיע שלב ההתקנה עצמה. משך ההתקנה תלוי בגודל המערכת ומורכבות הגג, אך בדרך כלל יתבצע תוך מספר ימים עד שבועיים. בשלב זה יותקנו הפאנלים, רשת ההולכה החשמלית, הממירים (אינוורטרים), ויחידת ניהול ובקרה. לאחר מכן יבוצע החיבור הפיזי לרשת החשמל של העסק ולהמשך קבלת האישורים.

ניטור, תחזוקה, ופתרון תקלות

מערכת סולארית איכותית שתוכננה והותקנה נכון אמורה לתפקד היטב לאורך שנים ארוכות ולהניב תשואה גבוהה לאורך זמן. עם זאת, חשוב לזכור שלכל מערכת ישנם בלאי וחלקים הדורשים תחזוקה:

  • ניטור ביצועים: מרבית המערכות המודרניות כוללות תוכנה או אפליקציה לניטור בזמן אמת של תפוקת החשמל של המערכת. ניטור זה מאפשר לכם לוודא שהמערכת פועלת ביעילות מרבית ומתריע על תקלות פוטנציאליות.
  • תחזוקה מונעת: מומלץ לבצע בדיקה שנתית למערכת על ידי איש מקצוע מוסמך. בדיקה זו תכלול ניקוי של הפאנלים, בדיקת שלמות החיווט, ווידוא שהרכיבים השונים פועלים כשורה. תחזוקה שוטפת עוזרת להאריך את חיי המערכת ומבטיחה שהיא מנצלת באופן מיטבי את אנרגיית השמש.
  • טיפול בתקלות: כמו בכל מערכת מכנית או חשמלית, תקלות יכולות לקרות. שירות אמין וזמין מטעם חברת ההתקנה הוא קריטי. רוב החברות הסולאריות מספקות אחריות מקיפה לכל או לחלק ממרכיבי המערכת, וכן נותנות מענה בשטח במקרה של בעיות טכניות.

מימון אפשרי 

השקעה עצמית – תשואה מרבית

מימון ההתקנה של מערכת סולארית ממקורות עצמיים של העסק היא ללא ספק האופציה הפשוטה ביותר. אמנם היא דורשת הון עצמי זמין, אך במידה ויש לכם את האפשרות, היתרונות הם משמעותיים:

  • החזר ההשקעה (ROI) יהיה הגבוה ביותר, כיוון שאין הוצאות ריבית או תשלומים לגורמים צד שלישי.
  • אתם הבעלים הבלעדיים של המערכת, מה שמעניק לכם שליטה מלאה על ניהול ושימוש בחשמל המיוצר.

שותפות או השכרת הגג

אם ההון העצמי של העסק מוגבל, אפשרות נוספת היא חיפוש שותף או להשכיר את הגג של העסק לחברה סולארית. במודלים אלו, צד שלישי דואג להשקעה הראשונית בהתקנת המערכת, ובתמורה מתחלק ברווחים מהחשמל המיוצר:

  • השכרת הגג: בתמורה לדמי שכירות חודשיים, חברה סולארית תתקין ותתחזק את המערכת על גג העסק שלכם. הרווחים מחשמל יהיו של החברה בלבד.
  • שותפות: לעיתים אפשר לחתום על הסכם שותפות בו אתם והחברה הסולארית נושאים בעלויות, וברווחים ממכירת החשמל מתחלקים בהתאם לחלק היחסי שלכם

מודלים מימוניים – פיזור עלות ההשקעה

אפשרות נפוצה נוספת היא מימון מערכת סולארית על ידי הלוואה, ליסינג, או הסכם מול יצרן חשמל פרטי (הסכם PPA). אלו כמה מן המודלים הפיננסיים הקיימים בשוק:

  • הלוואות מותאמות: ישנן מספר הלוואות בנקאיות המיועדות לפרויקטים "ירוקים" ולמערכות סולאריות בפרט, עם ריביות נוחות לרוב.
  • ליסינג: תמורת תשלום חודשי קבוע, חברה סולארית תתקין ותנהל את המערכת, והחשמל המיוצר יוזיל את עלויות החשמל השוטפות שלכם.
  • PPA (הסכם לרכישת חשמל): מודל בו מתקין סולארי דואג לכל ההיבטים תמורת התחייבות שלכם לרכוש ממנו חשמל זול יותר מתעריפי חברת החשמל, למשך תקופה מוגדרת.

בחירת חברה סולארית

ניסיון מוכח הוא המפתח

השוק הסולארי בישראל גדל בצורה משמעותית בשנים האחרונות, ואיתו גם מספר החברות הפועלות בתחום. אך לא כל חברה מציעה ידע, מוצרים, ושירות באותה הרמה. לכן, מומלץ לתת עדיפות לחברה בעלת ניסיון של מספר שנים לפחות בהתקנת מערכות סולאריות לעסקים. חפשו המלצות מבעלי עסקים אחרים שהתקינו מערכת, ובדקו את תיק העבודות של החברה במידת האפשר.

הצעת מחיר מפורטת – מעבר למחיר הכולל

חשוב לקבל הצעות מחיר ממספר חברות סולאריות ולהשוות ביניהן ביסודיות. בדקו האם ההצעה כוללת:

  • פירוט סוג ואיכות הפאנלים, רכיבי המערכת האחרים (ממיר, ארון חשמל וכו').
  • עלויות ההתקנה והחיבור לרשת.
  • תנאי האחריות המדויקים על כל רכיבי המערכת, כולל האחריות על עבודת ההתקנה.
  • תנאי השירות, זמינות לטיפולים בתקלות, ותחזוקה שוטפת.

הסמכות רלוונטיות

כדאי מאוד לוודא שלחברה הסולארית בה תבחרו יש את הרישיונות וההסמכות הנדרשים, ביניהם:

  1. רישיון חשמלאי בתוקף
  2. אישור של רשות החשמל
  3. חברות בארגונים מקצועיים רלוונטיים (כגון איגוד חברות אנרגיה ירוקה בישראל)

הסמכות אלו מבטיחות שהחברה פועלת בסטנדרטים המחייבים בחוק, ושההתקנה תתבצע על ידי אנשי מקצוע בעלי הידע הדרוש להבטחת איכות העבודה ובטיחות המערכת.

מידע וכלים חשובים 

רשויות ממשלתיות

  1. משרד האנרגיה: האתר של משרד האנרגיה מהווה מקור מרכזי למידע על הטבות מס, רגולציה, ותוכניות ממשלתיות לעידוד אנרגיה סולארית. ניתן למצוא שם מחשבוני כדאיות כלכלית בסיסיים ועוד.
  2. רשות החשמל: באתר של רשות החשמל תמצאו מידע על ההסדרים השונים מול חברת החשמל, טפסים, ודרישות טכניות למערכות סולאריות. מעת לעת מתפרסמים עדכונים רגולטוריים חשובים.

אתרים מקצועיים ישנם מספר אתרים ופורומים באינטרנט המוקדשים לאנרגיה סולארית בישראל, ומספקים מידע טכני וכלכלי, חדשות עדכניות מהתחום, והמלצות.

סיכום

כפי שראינו לאורך המאמר, מערכת סולארית עסקית היא כבר לא מותרות, אלא השקעה משתלמת וחכמה לכל דבר. בעידן של עלויות אנרגיה גואות ותשומת לב לנושא הסביבה, הפקת חשמל עצמי מהשמש מספקת שורה של יתרונות בלתי מבוטלים:

  1. חיסכון משמעותי בעלויות: הפוטנציאל לחתוך עשרות אחוזים מחשבון החשמל החודשי הוא יתרון כלכלי אדיר.
  2. תשואה גבוהה (ROI): מערכות סולאריות מספקות תשואה שנתית שיכולה להיות גבוהה משמעותית מהשקעות חלופיות, והופכת את ההתקנה להחלטה עסקית מצוינת.
  3. תרומה לסביבה: הפחתת פליטת גזי חממה והגדלת נתח החשמל הנקי במדינה מעידים על אחריות סביבתית, ומציגים את העסק שלכם באור ירוק.
  4. מגוון אפשרויות מימון: היצע אפשרויות המימון הקיימות בשוק מנגיש את ההשקעה גם לעסקים ללא הון עצמי גבוה.

מבט לעתיד

טכנולוגיות מתפתחות לאנרגיה סולארית ופתרונות לאגירת החשמל יוצרות הזדמנויות חדיסכון ואפיקי רווח חדשים. ככל שהרגולציה ממשיכה להתייעל, מערכות סולאריות לעסקים הופכות להשקעה משתלמת ואטרקטיבית יותר משנה לשנה.

Rate this post

תוכן

On Key

תוכן קשור

איכות האוויר ואנרגיה ירוקה

זיהום אוויר אינו בעיה רחוקה – הוא מקיף אותנו ומהווה איום מתמשך לבריאותנו ולסביבה. המזהמים העיקריים שפוגעים באיכות האוויר שאנו נושמים כוללים: נתון מרכזי: ארגון

דילוג לתוכן